Η Χριστίνα Ζώνιου διδάσκει Υποκριτική, Σκηνική Πράξη και Κοινωνικό/Εφαρμοσμένο Θέατρο σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο ως μόνιμο μέλος του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου από το 2005.
Έχει επίσης διατελέσει Επισκέπτρια Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Πίζας (ακ. έτος 2018/19), στο Πανεπιστήμιο Sapienza της Ρώμης με υποτροφία (2019) και στο Πανεπιστήμιο Gelisim της Κωνσταντινούπολης (2012), ως προσκεκλημένη διδάσκουσα στο Jana Sanskriti Centre of Theatre of the Oppressed & Drama School- Καλκούτα (2020 & 2024), ως μέλος της διεθνούς ερευνητικής ομάδας "Performing Space", ως συνιδρύτρια, εκπαιδεύτρια και μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του «Λυκείου Επιδαύρου-Διεθνές θερινό σχολείο Αρχαίου Δράματος» (Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου και Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, 2016-2018), ως μέλος της Συντακτικής και Επιστημονικής Επιτροπής του Περιοδικού Εκπαίδευση & Θέατρο (2014-2024), ως Επιστημονικός Σύμβουλος και εκπαιδεύτρια του έργου «It could be me-It could be you» (Πανελληνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και UNHCR Ελλάδας, 2015-2024), ως επιστημονικά υπέυθυνη και εκπαιδεύτρια του έργου «Addressing Roma School Segregation through Performing Arts» (UoP & Council of Europe, 2023), και ως κύρια ερευνητρια/ ερευνήτρια/ εκπαιδεύτρια σε πολλά διακρατικά ερευνητικά και εκπαιδευτικά προγράμματα του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών: "EduSeismArtTec - Εκπαιδευτική Σεισμολογία για το σχολείο και την κοινωνία: Μια διεπιστημονική προσέγγιση μέσω καινοτόμων μεθόδων θεατρικής εκπαίδευσης και ψηφιακών τεχνολογιών" (2020-2023), "ReWrite your Story" (2020-2022), "YouthDocs. Καταγράφοντας κριτικές ματιές στην προσωπική ταυτότητα, τη νεανική κουλτούρα και τη σύγχρονη πραγματικότητα» (2014-2016), «ΑΡΙΑΔΝΗ - Τέχνες για διαπολιτισμική προσαρμογή σε νέα περιβάλλοντα» (2011-2012), «Acting for Austerity» (2012-2013), «Διαπολιτισμική εκπαίδευση, διαπροσωπικές σχέσεις και θέατρο» (2012), «Camille Claudel ΙΙΙ: Ästhetische Bildung in europäischen Dimensionen» (2009), «mMPACT - Μεθοδολογία μαθητοκεντρικής διδασκαλίας με έμφαση στις παραστατικές τέχνες» (2007-2010), κ.ά. Έχει δημοσιεύσει 5 βιβλία (ως συνεπιμελήτρια) και περισσότερα από 50 επιστημονικά άρθρα με κριτές σε βιβλία, περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων.
Έχει επίσης εργαστεί ως επαγγελματίας της σκηνής (δραματουργός, βοηθός σκηνοθέτη, σκηνοθέτης, διευθύντρια σκηνής, καθηγήτρια υποκριτικής και εμψυχώτρια εφαρμοσμένου θεάτρου), από το 1999 έως σήμερα, σε θέατρα, φεστιβάλ και οργανισμούς στην Ελλάδα, την Ιταλία, την Ινδία, τη Γαλλία, την Ιρλανδία, την Τουρκία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Λιθουανία, την Ουγγαρία, την Ισπανία, την Πολωνία, τη Γερμανία (ενδεικτικα: Jana Sanskriti-Ινδία, Sutradhaar Centre for Performing Arts-Ινδία, SpinTime Labs-Ιταλία, Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου-Ελλάδα, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά-Ελλάδα, Ακτιβιστική Ομάδα Θεάτρου του Καταπιεσμένου-Ελλάδα, Crooked House Theatre Company-Ιρλανδία, Laboratorio Nove-Ιταλία, Cantiere SanBernardo-Ιταλία, "Estate a Raddicondoli" Festival-Ιταλία, "Comunicare fa male" Festival-Ιταλία, "Utopia del buon gusto" Festival-Ιταλία, il Piccolo Teatro di Pontedera-Ιταλία, Intercity Festival-Ιταλία, Teatro Studio di Scandicci-Ιταλία, Τeatro della Limonaia-Ιταλία, Teatro di Sant' Andrea-Ιταλία, Teatro di Giotto di Vicchio-Ιταλία, Teatro Verdi di Pisa-Ιταλία, "Prima Del Teatro" European School for the Art of the Actor-Ιταλία, Blanka Teatro-Ιταλία, Νέα Σκηνή/ Λευτέρης Βογιατζής-Ελλάδα). Συνεπιμελήθηκε την ιδέα της δραματουργίας και έπαιξε στο ιταλικό ντοκιμαντέρ με τίτλο "SpinTime- Che fatica la democrazia!" σε σκηνοθεσία Sabina Guzzanti, που επιλέχθηκε και προβλήθηκε στο 87ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας (2021) και διανεμήθηκε στους ιταλικούς κινηματογράφους (2021-2022) με μεγάλη αποδοχή από το κοινό.
Έχει ενεργή παρουσία στην κοινωνία των πολιτών. Έχει διατελέσει Πρόεδρος και Ταμίας του Διοικητικού Συμβουλίου του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (2014-2019), Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Ναυπλίου (2019-2024), συνιδρύτρια της Ώσμωσης-Κέντρο Τεχνών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης (2005-2015). Είναι ενεργό μέλος του Ελληνικού και διεθνούς κινήματος του Θεάτρου του Καταπιεσμένου, εμψυχώνοντας πολυάριθμες ομάδες και παραστάσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό από το 1999.
Έχει παρακολουθήσει προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές στη θεωρία θεάτρου, τη σκηνική πράξη και την παιδαγωγική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, B.A. (1997), στο Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης, Τμήμα Τηλεόρασης, Κινηματογράφου και Θεατρικών Σπουδών, M.Phil. (1998), και στο Laboratorio Nove Acting School - Master "Drama in Scena" (2002), και είναι διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης (2016). Επιπλέον, παρακολούθησε πολυάριθμα διεθνή σεμινάρια θεατρικής εκπαίδευσης.
Γνωστικό Αντικείμενο: Υποκριτική [ ΦΕΚ 43/Ν.Π.Δ.Δ./28-02-2005 ]
Επιστημονικά Ενδιαφέροντα: Σύγχρονες προσεγγίσεις στην υποκριτική, σκηνοθεσία και δραματουργία, εκπαίδευση ηθοποιών, παραστατικές τέχνες στην εκπαίδευση, εφαρμοσμένο/κοινωνικό θέατρο, θέατρο καταπιεσμένων, θέατρο ντοκιμαντέρ, εθνοθέατρο, διαπολιτισμική εκπαίδευση, κριτική εκπαίδευση ενηλίκων, έρευνα βασισμένη στις τέχνες, κριτική εθνογραφία, έρευνα δράσης.
Επιλεγμένες Δημοσιεύσεις:
Zoniou, C. & Magos, K. (2024). Διαπολιτισμικότητα και Θέατρο. Μια κριτική επισκόπηση ή ποιο θέατρο είναι κατάλληλο για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση [Interculturality and Theatre: A critical overview or which theatre is appropriate for intercultural education]. In C. Parthenis, L. Gioti & T. Katopodi (Eds.), Lifelong Education and Training of Teachers in Modern Multicultural Societies – Theoretical Approaches, Actions and Practices of Intercultural Education (pp. 358-274). Gutenberg.
Zoniou, C. (2023a). The politics of Chorus. Introducing the Chorus in Jana Sanskriti's Theatre of the Oppressed performances. In R. Yarrow (Ed.), Jana Sanskriti's Khelar Ghor: Ibsen, Forum Theatre and Patriarchy in Bengal. Critical Essays and framing perspectives (pp. 142-166). Talpata Publication.
Zoniou, C. (2023b). Maieutica e ascesi: la formazione dell’attore nello spazio tele-microscopico del Teatro dell’Oppresso. In G. Di Palma & I. Scaturro (Eds.), Per-formare il sociale, Tomo iii: La pedagogia nel teatro sociale (pp. 119-141). Bulzoni Editore.
Zoniou C. & Tsichli A. (2023). Documentary Theatre, Devised Theatre and Educational Seismology: Pedagogical applications and devising the performance Beat the Quake! In I. Kalogeras, N. Melis, M. Ragousi, C. Zoniou, A. Tsichli, D. Kalogera (Eds), EduSeismArtTec Educational Seismology for School and Society: Interdisciplinary Approach with innovative methods of theatre education and digital technologies (pp. 74-105), National Observatory of Athens.
Zoniou, C., & Papadopoulou, G. (2021). Διαπολιτισμικός διάλογος και ενδυνάμωση μεταναστριών γυναικών με μέσο το θέατρο [Intercultural dialogue and empowerment of immigrant women through theatre]. In Τ. Karaoglou & Ν. Aliferis (Eds.), Μετανάστες και πρόσφυγες στη σύγχρονη δραματουργία και τη σκηνική πράξη: ΠρακτικάτουΒ΄ Θεατρολογικού Συνεδρίου, αφιερωμένου στον Δημήτρη Σπάθη [Immigrants and refugees in modern drama and stage: Proceedings of the Second Theatre Studies Conference, in memoriam of Dimitris Spathis] (pp. 65-80). Panhellenic Association of Theatre Scholars (PESYTH) and Eurasia Publications.
Zoniou, C. (2021). From performing heteronomy to devising a theatricality of autonomy A presentation of an ongoing process of Theatre of the Oppressed, documentary theatre and critical ethnography in a multicultural community in Rome. Education & Theatre, 22, 24-36.
Zoniou, C. (2018). Προσεγγίσεις της υποκριτικής του κοινωνικού θεάτρου: η περίπτωση του ηθοποιού-εμψυχωτή του Θεάτρου του Καταπιεσμένου του Αugusto Boal [Acting approaches in social theatre: The case of actor-facilitator in Augusto Boal’s Theatre of the Oppressed]. In Α. Altouva & K. Diamantakou (Eds.), Θέατρο και Δημοκρατία: Πρακτικά Ε΄ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου [Theatre and Democracy: Proceedings of the Fifth Panhellenic Theatre Studies Conference] (pp. 511-26). Department of Theatre Studies, NKUA. https://www.openbook.gr/theatro-kai-dimokratia/
Zoniou, C., Κakoudaki, G.. & Tsakona, Α. (2018). Εκπαιδεύοντας το κοινό στο αρχαίο δράμα: μία "διαδικασία ανάπτυξης κοινού" μέσω της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης στο καινοτόμο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και σε σύμπραξη με το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου [Educating audience in ancient drama: A "process of audience development" through an artistic education project of Athens & Epidaurus Festival in collaboration with the University of the Peloponnese]. Education & Theatre,19, 76 - 89.
Ζoniou, C. (2017). Παραστάσεις θεάτρου-ντοκουμέντο με νέους, εφήβους, παιδιά και μη επαγγελματίες ενήλικες: ένας πρακτικός οδηγός για εμψυχωτές [Documentary theatre performances with youth, teenagers, children, and non-professional adults: a practical guide for facilitators]. Education& Theatre, 18, 32-39.
Ζoniou, C. (Ed.) (2016). YouthDOCs - Documentary Theatre & Video on Youth Culture, Personal Identity and Contemporary Reality: A Handbook for Practitioners & Teachers. Directorate of Secondary Education of Eastern Attica. ISBN: 978-960-86680-8-9
Zoniou, C., & Boemi, Ν. (Eds.). (2013). Αριάδνη: Τέχνες και διαπολιτισμική προσαρμογή: Καλλιτεχνικά εργαστήρια με ομάδες μεταναστών [Ariadne: Arts and Intercultural Adaptation. Artistic workshops with groups of immigrants]. University of the Peloponnese and Grigoris Publications. ISBN: 978-960-333-822-2.
Zoniou, C.; Tarján, E.; López Fdz. Cao, M.; Várhegyi, V.; Szabó, V. (Eds.) (2012). Art of adaptation: Manual of artistic tools for migrants. Ariadne Project. ISBN: 978 295 437 5205
Govas, Ν. & Zoniou, C. (Eds.) (2010). Θεατροπαιδαγωγικά Προγράμματα με τεχνικές Θεάτρου Φόρουμ για την πρόληψη και την κοινωνική ενσωμάτωση [Theatre in Education Projects with Forum Theatre Techniques for prevention and social inclusion]. Osmosis & Hellenic Theatre/Drama in Education. ISBN: 978-960-99721-0-9 & 978-960-98466-9-1
Zoniou, C. (2010). Augusto Boal (1931-2009). Education & Theatre, 11, 71-80.